www.kk.dk Kontakt Udskriv Sitemap
UDGIVET sep 2011 13

Hvordan motiverer vi de unge hen imod en mere grøn og bæredygtig livsstil? Dette er temaet for Energitjenesten eftermiddagskursus, hvor du som lærer vil få konkrete redskaber til at integrere dette vigtige tema i undervisningen.

Kære Skole i København!

I uge 40 og 41 afholdes der Gratis lærerkurser i dit område. Vil du med?

Er vores ungdom en generation af Klima-ignoranter??
Og hvordan motiverer vi de unge hen imod en mere grøn og bæredygtig livsstil?

Dette er temaet for Energitjenesten eftermiddagskursus, hvor du som lærer vil få konkrete redskaber til at integrere dette vigtige tema i din undervisning. På tværs af udskolingsårgangene og fag og med en bred vifte af metoder. Kurset er lavet sådan at, du vil kunne benytte det gennemgåede undervisningsmateriale dagen efter i din klasse.

Hvordan kan der undervises i dette?
Temaet om bæredygtig livsstil og klimapåvirkninger, kan integreres i en lang række af fagområder, lige fra den oplagte kobling til geografi og naturvidenskab over til sprogfag, dansk, madlavning og billedkunst. Gennem workshops vil vi søge at give dig ideer til, hvordan du kan undervise om emnet.

Ud fra de tilbudte workshops, kan du vælge de 2 workshops som interesserer dig mest.

Hvor og hvornår?

KØBENHAVN 13/10  fra kl. 13:00 – 17:00.

Vi arbejder på at finde de bedst egnede steder til kurserne – så har du lyst til at lægge skole til, så kontakt undertegnede snarest

Program: 
13:00 – 14:00 Introduktion til dagen og workshop-præsentation
14:00 – 15:15 Workshop runde 1
15:15 – 15:30 Pause
15:30 – 16:45 Workshop runde 2
16:45 – 17:00 Afslutning

 

Du kan vælge mellem følgende spændende workshops:

Runde 1 
1) Skolernes EnergiForum ”Klima-mad” – undersøg dine madvaner
Fag: Hjemkundskab og biologi

2) Concito
Reuse, reduce, recycle. Klimaambassaden, den grønne tænketank Concitos formidlingsplatform for børn og unge sætter fokus på bæredygtigt forbrug. Med udgangspunkt i ung til ung formidling inspirerer vi til, hvordan eleverne kan blive klimaambassadører på deres skole og udvikle kampagner og projekter for deres medelever med fokus på klima og forbrug.
Fag: Samfundsfag og naturfag

3) CASE ”Fremtidens forskere”
CO2-udledning, klimaforandringer og energikrise er emner, som nutidens unge dagligt konfronteres med. Langt sjældnere hører de om den forskning, der skal virkeliggøre et samfund baseret på vedvarende energikilder. Forskningsinitiativet Catalysis for Sustainable Energy (CASE) på DTU sætter fokus på videnskaben bag fremtidens rene energiforsyning i et nyt undervisningsmateriale til folkeskolen om. Gennem tekster, eksperimenter og film præsenteres eleverne for teknologier og forskningsresultater, der kan være med til at løse de energiudfordringer, deres egen fremtid bliver præget af.
I ’Energi på lager’ fremhæves desuden personlige fortællinger om unge forskere. Målet er at give eleverne et indblik i livet som forsker og stimulere deres interesse for naturvidenskab.
Fag: Fysik og kemi

4) Teknologisk Institut ”Opfind Nu”
På Opfindertjenesten tror vi på, at der er masser af idekraft blandt unge, og at den kan være med til at udvikle produkter, der kan understøtte en bæredygtig livsstil. For at få aktiveret disse ideer vil vi på workshoppen præsentere eksempler på praktiske undervisningsmoduler, der leder frem til at eleverne selv bliver i stand til at reflektere og idegenerere over fx nye teknologiske produkter, boformer, serviceydelser samt arbejds- og transportvaner til gavn for morgendagens bæredygtige samfund
Vores mål er at stimulere både idekraft og nyskabelser, og give elever på forskellige alderstrin en føling med hvordan man udvikler gode ideer, og følger dem helt til dørs.
Fag: Samfundsfag og naturfag

5) Energitjenesten ”Spil og Forsøg”
Et spil som engagerer eleverne, er en god metode til at tage hul på temaet og få gang i debatten. Desuden kan man via både svære og nemme forsøg, få omsat de mere luftige begreber til noget konkret og håndgribeligt.
Fag: Samfundsfag og naturfag

Runde 2 
1) Skolernes EnergiForum ”KlimaIgnoranter” og skriv en historie
Med udgangspunkt i filmens verden, vil Skolernes EnergiForum vise, hvordan de unge ved hjælp af simple midler, kan lave en effektfuld film som sætter fokus på unges livsstil. Filmene er lavet med et glimt i øjet, en god portion provokation og humor. Derudover præsenteres også hvordan man kan benytte forskellige metoder til, at få de unge til at skrive historier om deres livsstil og klimapåvirkninger.
Fag: Samfundsfag og dansk

2) Concito ”Klimaambassadører”
Klima og mad. Hvordan lave engagerende undervisning med udganspunkt i klima og mad. Efter besøg af Concitos klimaambassadører gir vi ideer til opgaver og praktiske øvelser eleverne selv kan deltage i.
Fag:

3) CASE ”Fremtidens forskere”
CO2-udledning, klimaforandringer og energikrise er emner, som nutidens unge dagligt konfronteres med. Langt sjældnere hører de om den forskning, der skal virkeliggøre et samfund baseret på vedvarende energikilder. Forskningsinitiativet Catalysis for Sustainable Energy (CASE) på DTU sætter fokus på videnskaben bag fremtidens rene energiforsyning i et nyt undervisningsmateriale til folkeskolen om. Gennem tekster, eksperimenter og film præsenteres eleverne for teknologier og forskningsresultater, der kan være med til at løse de energiudfordringer, deres egen fremtid bliver præget af.
I ’Energi på lager’ fremhæves desuden personlige fortællinger om unge forskere. Målet er at give eleverne et indblik i livet som forsker og stimulere deres interesse for naturvidenskab.
Fag: Fysik og kemi

4) Teknologisk Institut ”Opfind Nu”
På Opfindertjenesten tror vi på, at der er masser af idekraft blandt unge, og at den kan være med til at udvikle produkter, der kan understøtte en bæredygtig livsstil. For at få aktiveret disse ideer vil vi på workshoppen præsentere eksempler på praktiske undervisningsmoduler, der leder frem til at eleverne selv bliver i stand til at reflektere og idegenerere over fx nye teknologiske produkter, boformer, serviceydelser samt arbejds- og transportvaner til gavn for morgendagens bæredygtige samfund
Vores mål er at stimulere både idekraft og nyskabelser, og give elever på forskellige alderstrin en føling med hvordan man udvikler gode ideer, og følger dem helt til dørs.
Fag: Samfundsfag og naturfag

5) Energitjenesten ”Spil og Forsøg”
Et spil som engagerer eleverne, er en god metode til at tage hul på temaet og få gang i debatten. Desuden kan man via både svære og nemme forsøg, få omsat de mere luftige begreber til noget konkret og håndgribeligt.
Fag: Samfundsfag og naturfag

Skolernes EnergiForum og Energitjensten håber du finder dette lærerkursus spændende og tilmelder dig.

Tilmelding til Mette Thillerup mt@energitjenesten.dk


Skriv en kommentar