www.kk.dk Kontakt Udskriv Sitemap
UDGIVET aug 2010 11

Læs her om ønskerne til den kommende plads.

Enghave Plads skal være et sted, hvor Vesterbros mange forskellige borgere kan mødes og opholde sig – både når de er mange sammen til arrangementer, og når de mødes to personer eller mere! Det var hovedbudskabet da Metroselskabet, Københavns Kommune og Vesterbro Lokaludvalg igår inviterede Vesterbros borgere til debat om Enghave Plads fremtid.

Metroselskabet er nu igang med at flytte ledninger under Enghave Plads, hvor der skal anlægges metrostation. Stationen skal være færdig i 2018, og allerede nu begynder Metroens arkitekter at arbejde med, hvordan pladsen oven over stationen skal udformes. Og det er derfor, at pladsens fremtid er til debat, for arkitekterne vil gerne høre, hvad borgerne har af ønsker og viden om pladsen.

Ud over at Enghave Plads skal kunne fortsætte med at være et opholdssted for både øldrikkere, cafélatte segmentet, festivaller og demonstrationer, mente de fremmødte borgere, at det vigtigt, at pladsen også bliver grøn, og at både belægning og materialer i øvrigt bliver organiske og refererer til pladsens historie. Ikke noget med store fliser af granit, kanter af stål eller caféer, der fylder pladsen ud. Enghave Plads skal ikke være en Halmtorvet 2, men en plads, der er hyggelig og fortsat er et samlingssted for Vesterbros beboere, en udvidet forhave og en plads, hvor du kan være både hvis du har penge eller ikke har en krone på lommen. Også små rum på den store plads, hvor forskellige gruppe kan være, bæredygtighed, nye mødepunkter og folkelighed var nogle af ønskerne til den fremtidige plads. Og så er det vigtigt, at der er mulighed for at aktiviteter kan vokse frem på pladsen. Den skal ikke være for planlagt, så den kun kan bruges på helt bestemte måder – for det er bedst når “rummet fyldes af det er sker”, som én fremmødt borger sagde det.

Det værste der kan komme til at ske, er hvis Enghave Plads bliver oversvømmet af de mange cykler, som der forventes at metroens brugere vil parkere i området. Da det ikke er muligt at lave en underjordisk parkeringsplads til cykler på Enghave Plads, skal der derfor findes en løsning, hvor cyklerne ikke fylder hele pladsen – og måske placeres i sidegaderne i stedet.
En anden udfordring er, hvordan det undgås at pladsen bliver et sted, hvor folk går til og fra metroen – og dermed tager pladsen fra dem, der gerne vil være på pladsen og drikke kaffe, øl, slikke sol eller holde festival. Begge udfordringer er Metroselskabets arkitekter opmærksomme på, og de vil arbejde på at skabe løsninger, der løser disse problemer.

For Enghave Plads er Vesterbros samlingspunkt – og det skal den gerne blive ved med.

Du kan stadig komme med dine idéer til Enghave Plads fremtid på Metroens blog her.

Vesterbro Lokaludvalg følger den videre proces.


2 kommentarer

  1. Brian Nielsen siger:

    Det gamle springvand,, Bliver det en del af den nye plads ?

  2. Kirsten Kristensen siger:

    Hvis vi skal sikre en lokal identitet for pladsen tror jeg snart vi skal til at ytre os, så teknokratiet kan blive udfordret inden det er for sent. En debat om indretning for at imødekomme alle de tanker, som er nedfældet af Vesterbros Lokaludvalg tager tid at få lydhørhed for. Hidtil har jeg kun set tegninger, hvor metroindretninger og cykler indtager størstedelen af pladsen. Jeg overhørte sammen med andre i Øksnehallen, at vi kunne undgå pyramiderne som udluftningssystem og i stedet få flade vinduer, men hvordan får vi cyklerne væk fra det solbeskinnede område, trafikken dæmpet og undgået beton og firkantede granitfliser som belægning?

Skriv en kommentar